top of page
Szerző képeMacskamedve

Miért ne lehetne Szűz Mária szakállas?

Ha már a kormánypolitika nem látja, legalább nekünk kellene látni, hogy Riccardo Simonetti influenszer posztja nem simán polgárpukkasztás.


A valódi elfogadás az, ha a tőlünk különböző embereket is elfogadjuk


Lényegi különbség nincs a szivárványcsaládok és a ciszheteroszexuális családok között


A fenti kép – amin Riccardo Simonetti instagramos influenszer (akiről a Mandíner tévesen hiszi, hogy Brüsszelben dolgozik) pózol a Szent Család egyik tagjaként – sokaknál kiverte a biztosítékot. Még LMBT+ oldalakon is találkozunk olyan véleményekkel, amelyek szerint ez csak provokálja a keresztényeket, ez túl sok, és ha ilyeneket csinálunk, ne csodálkozzunk, hogy nem fogadnak el minket.


Mondjuk ezek az érvek erősen hajaznak a „jó meleg/rossz buzi” megkülönböztetésre, miszerint azok „érdemlik meg” a befogadást, akik a lehető legkevésbé különböznek a ciszheteró többségtől. Pedig, hogy ismét felhozzam kedvenc idézetemet Vito Russótól, nem kunszt azokat elfogadni, akik ugyanolyanok, mint mi. A valódi elfogadás az, ha a tőlünk különböző embereket is elfogadjuk.


Mindemellett két másik érvet is fel lehet hozni a kép mellett: az egyik a történeti hűséggel kapcsolatos elvárások, a másik a kép szimbolikus üzenete. Ami a történeti hűséget illeti: ha az lenne a cél, hogy hitelesen mutassuk be Jézus születését, akkor egy piszkos rongyokba öltözött menekült családot kellene ábrázolni jellegzetesen közel-keleti arcvonásokkal, egy hevenyészett szálláson.


Ennek nemcsak az olasz reneszánsz festők Madonna-képei mondanak ellent, ahol a Madonna meztelenül vagy brokátban-selyemben pihen egy palotában egy kereveten, mögötte jellegzetes toszkán táj, esetenként reneszánsz épületekkel (ilyet is teszek ide illusztrációként), hanem minden olyan ábrázolás, amelyen Jézus és/vagy Mária európaias arcvonásokkal rendelkező, jólöltözött, sőt akár szőke.



Az, hogy József afrikai volt, szintén benne van a pakliban, sőt mivel a nőknek is van olykor arcszőrzete, Máriának is simán lehetett – igazából Simonetti képén a leghiteltelenebb az, hogy barbershopban formára van nyírva, de ez kb. egy problémás elem a lenti Tiziano-képen felfedezhető számossal szemben.


A Szent Családot ábrázoló képek azonban jellemzően szimbolikus üzenetet hordoznak. Tiziano vélhetően tudta, hogy a betlehemi táj nem hasonlít a toszkánhoz; azért ilyenre festette, mert közel akarta hozni itáliai nézőihez a bibliai történetet (meg ilyen volt kéznél, de ez más kérdés).


A Szent Család ábrázolásai nagyon gyakran a család fontosságát vagy a kor/festő arról alkotott felfogását tükrözik (érdemes például megnézni, hogy adott képen szerepel-e József és/vagy a Szentlélek, vagyis a nemzést vagy a gondoskodást tekintették-e az apaság meghatározó elemének). Ezért ha két férfi pózol egy gyermekkel a Szent Családot idéző (Tizianóénál korhűbb) öltözékben, az azt sugallja, hogy a szivárványcsaládok éppúgy megtestesítik a család szentségét.


Tekinthetjük a gyermeket tartó szakállas férfit transzneműnek, drag queennek vagy egyszerűen melegnek (a korabeli férfi és női ruhák kevéssé tértek el egymástól), de ez nem változtat a tényen, hogy ugyanúgy szülő. A fotó ugyanazt az üzenetet közvetíti, mint a Szivárványcsaládokért Alapítvány halál cuki nyuszis videói.


😉😉😉

Még több Queer vélemény

Kapcsolódó bejegyzések

Az összes megtekintése

Comments


MAGDI A GŐZBEN

METÉLT VAGY NEM?

Head
fffffffffff

bottom of page