A 2007-ben alapított, Magyarország egyetlen dokumentumszínházának, a PanoDrámának Lengyel Anna a szülőanyja.
"Minden változik, de újra kezdeni utolsó lélegzeteddel is lehet"
Akik színházba járnak, azok tudják, hogy egy-egy előadás mennyit tud alakítani, formálni rajtunk
Lengyel Anna maga az aktivista lét megtestesítője: kritikus, egyenlőségre törekvő, hittel és mély meggyőződéssel rendelkező igazi harcos és csodanő.
A PanoDráma főként a szó szerinti dokumentumszínházi módszert alkalmazza, interjúkat, vallomásokat, tanúvallomásokat, hiteles dokumentumokat szó szerint felhasználva. Ezért is nevezik verbatim színháznak.
Előadásaik során társadalmilag fontos és alapvető kérdésekre, problémákra próbálnak rávilágítani és ezzel nem ’csak’ színházi élményeket adó, hanem színházon kívüli, (el)gondolkodásra, beszélgetésre és változni akarásra ösztönző előadások ezek.
Készült előadás Rózsa Milán melegjogi aktivistáról A csodát magunktól kell várni címmel, a romagyilkosságokat a Szóról szóra előadás dolgozza fel, Maléter Pálné Gyenes Judit történetén keresztül pedig az egykori honvédelmi miniszter, Maléter Pál és az 56-os forradalom történetébe nyerhetünk betekintést Szamosi Zsófia lélekrezgető és mély húrokat pendítő alakításán keresztül a Paliban.
Külföldön ez a fajta színházcsinálás már elterjedt. Ahogy Lengyel Anna egy interjúban elmondta, két alapvető mű tett rá mély benyomást: az egyik Peter Weiss A vizsgálat című műve, amely a frankfurti Auschwitz-per anyagát dolgozza föl, a másik Moisés Kaufman A Laramie-projekt című munkája , amely az amerikai Matthew Shepard története, azé a meleg egyetemista fiúé, akit 1998-ban két hasonló korú egyetemista fiú gyilkolt meg melegsége okán.
Matthew története és a szülők kampánya hatalmas visszhangot váltott ki az amerikai társadalomban, olyannyira, hogy Barack Obama 2009-ben a homofóbiát is felvette a gyűlölet-bűncselekmények közé.
Akik színházba járók vagyunk, tudjuk, hogy egy-egy előadás mennyit tud alakítani, formálni rajtunk. Miért ne tudna egy-egy előadás társadalmi szintű változásokat előidézni? Talán ez nem is valós kérdés, hiszen látható, hogy tud.
Ezek az előadások normális, párbeszéd központú attitűdre nevelnek, segítve a múltunk és jelenünk kibeszélését, feldolgozását, egymás megértését és az egymásra való figyelést.
Idézve Brechtet:
Minden változik. Újra kezdeni utolsó lélegzeteddel is lehet. De ami megtörtént, megtörtént. És a vizet amit a borba öntesz, többé ki nem öntheted.
Ami megtörtént, megtörtént. A vizet amit a borba öntesz, többé ki nem öntheted, de minden változik. Újra kezdeni utolsó lélegzeteddel is lehet.