Hinni nem a templomban kell, ha valaki hívő, hanem reggeltől estig, a piacon és az iskolában is. És melegnek lenni sem csak a négy fal között kell – mondja Nádasdy Ádám nyelvész, költő, műfordító és egyetemi tanár, aki idén is kiment a pridera barátjával!
- Kádár alatt meg a Horthy alatt is ez volt. Volt egy rövid periódus, mondjuk 45-48 között a koalíciós időkben, aztán 89 és talán 99 között, amikor látszott némi remény arra, hogy ez nem így lesz.
Ahelyett, hogy taníthatnánk az embereket a jóra, rosszra tanítja őket Orbán Viktor. Zsigeri gyűlöletre, túl gyors igazságokra van tanítva a magyar ember.
Már ott tartok, hogy néha még a Bartók rádiót is elzárom, amikor híreket mondanak. Kicsit olyan, mint a 80-as években a „pangás” időszakában.
Nagyon sok embernek fárasztó, hogy választania kell gondolatrendszerek között, hogy utána kell néznie dolgoknak, mielőtt dönt.
- Tíz éve még kordonok nélkül vonulhatott a Pride menete, ma meg a kezdéskor sem lehet tudni, merre lesz a séta, mert a rendőrség kordonok közé zárja a felvonulókat, a szervezők pedig alternatív útvonalakkal akarnak kitörni a ketrecből.
- Azért a magyar kormány politikáját melegellenesnek nem nevezném. Ahhoz képest, hogy a környező országok némelyikében mi történik, ezt így nem mondanám. Persze nem kell mindenkinek szeretni a melegeket, Angela Merkel is megmondta a minap, hogy nem támogatja Németországban a melegek házasságát. Ahogyan a magyar kormány sem támogatja ezt, és én nekik sem rovom fel. Szóval ebből a szempontból én nem látom, hogy romlana a helyzet.
- Azért a magyar alkotmányban mégis benne van, hogy a család csak egy férfi és egy nő közössége lehet.
- Igen, ez valóban nem volt szerintem helyes, de érkezik a jó idő nyugat felől. Már Németországban is kisütött a nap. Ausztria még hátravan, vagy nálunk szintén civilizáltabb országokban, mint a már említett Olaszország vagy Csehország szintén nincs melegházasság.
A heterók csak úgy vannak, a melegek nem. Bence György filozófussal vitatkoztunk erről egyszer. Azt mondtam neki, hogy vegye tudomásul, hogy ha ő bemegy a feleségével a zöldségeshez, az élet. Ha én bemegyek a párommal, az szex.
Mert mikor kimegyünk, arról beszélgetnek, hogy ki hova teszi a mit. Hogyan csináljuk. Ez szerintem a Bencéékkel kapcsolatban is releváns kérdés lett volna, mert nagyon szerették egymást, biztos változatos szexuális életük is volt, de erre történetesen senki nem volt kíváncsi.
Nádasdy a politikáról
Nádasdy Ádám barátjáról
- Mit mondjak róla? Orvos, neve Márk, 13 éve vagyunk együtt. Az utolsó 7-8 évben bejegyzett élettársi kapcsolatban vagyunk, amit anyakönyvvezető előtt kötöttünk, barátaink és szerető családunk körében. Az én szüleim már nem éltek akkor, de a bátyáim ott voltak. Márk szülei ott voltak, és a mamája könnyek között ült az első sorban, egy virágcsokrot szorongatva.
Ő évekig Londonban dolgozott, de most hazaköltözött, mert elegünk lett a különélésből, néha 2-3 hétig nem láttuk egymást. Persze sokszor mentem, és ő is jött néha, de nem volt elég. Megviseli a kapcsolatot, mert az ember elkezd rokonszenvesen viselkedni a másikkal. Olyan, mintha a nyaralás során ismerkedtünk volna meg, de nem mondjuk el egymásnak, hogy gombás a lábunk, vagy nem fizettük be a havi részletet. Mindenki igyekszik mosolygósnak lenni, és ez nem az igazi. Az ember nem osztja meg a napi és a távlati problémákat sem egy idő után.
Az élettárs viszont nem erre való, hanem arra, hogy akár a piszkos gatyámat betegye a mosógépbe, nem a szebbik arcok nézegetésére.
Nádasdy Ádám kimegy idén a Pride-ra?
- Kimegyünk. Egyrészt jó melegek között lenni, másrészt meg nem baj, ha a fiatalok is látják, hogy ott egy elismert tanár. Ha az ember egy bizonyos státuszt kivívott magának a társadalomban, akkor a jelenléte szimbolikus is lehet.
Úgy akarok bemenni a zöldségeshez a barátommal, hogy az ne szex legyen, hanem élet.
Tudja, mi jut eszembe? Volt egy rém ellenszenves kommunista tanárom, aki gúnyosan azt mondogatta, hogy hinni a templomban kell, édes fiam. Na, ez pont ugyanakkora butaság.
Hinni nem a templomban kell, ha valaki hívő. Hinni kell reggeltől estig a piacon és az iskolában is, és néha be kell menni a templomba. Buzinak lenni sem csak az ágyban kell, nem a négy fal között. Hülyeség. Buzinak lenni is egy élet, ami nem a négy fal között zajlik.